čtvrtek 25. května 2017

Co pro mě knihy znamenají

Jsou různé důvody, proč nás baví číst knihy. Vedly by od prosté záliby ve čtení a prohlubování představivosti přes krácení času až po únik z reality. Já osobně se řadím ke všem třem zmíněným. Někdy otevírám knížku jen proto, že mě to baví, jindy tak krátím čas strávený například v autobusu nebo tramvaji a někdy chci jen své myšlenky směrovat na fiktivní postavy a jejich příběh a nemuset se soustředit na ten vlastní. 

Je těžké psát o tom, co pro mě knihy znamenají, když většinou mám ze čtení pocity, které ani neumím vyjádřit slovy. Snad mi bude prominuto, když budu pořád dokola omílat únik z reality do jiného příběhu. Pravdou je, že je zajímavé si uvědomit, kolik příběhů, problémů, radostí a životů čtenář prožívá s fiktivními postavami. Knihy jsou vlastně docela skromné věci, prostě několik svázaných listů papíru. Ale to, co se skrývá uvnitř, je něco, co dokáže uspokojit tolik lidí na světě. A pak že se štěstí nedá koupit. Kdo to tvrdí, s radostí přijmu dary a zaběhnu si do knihkupectví. 

Mám radost už jen z toho, když vidím, kolik knih se usídlilo na policích v mém pokoji. Ještě větší radost přichází, když je otevírám a prožívám zase nový příběh, nové životy. Ve filmech je mnohem jednodušší dostat se divákovi pod kůži a probudit v něm emoce. Mají možnosti jako hudbu, obraz, hluboce pronesené monology jednotlivých postav. Proto spisovatele považuju za neskutečné umělce, protože napsat věty tak, aby se ve čtenáři probudily emoce... to je sakra těžký. Mohla bych tu tak zmínit Kinga, který své strašidelné příběhy vypráví tak, že si u čtení okusuju prsty, neklidně si přesedávám na židli a nemůžu se odtrhnout. Rozhodně musím uvést Hvězdy nám nepřály, což je oficiálně první knížka, která mě rozbrečela (možná taky proto, že předtím jsem slaďáky nečetla). Už vůbec nesmím zapomenout na Ten, kdo stojí v koutě. Tahle knížka má pro mě dost zvláštní koncept, protože jsem nikdy nic takového neviděla. Celý příběh je vyprávěn chlapcem v pubertálním věku ve formě dopisů nikomu. Díky tomu jsem si k němu našla takový vztah, když jsem při čtení měla pocit, že to já jsem ten nikdo a on si povídá se mnou. Jako poslední (i když bych se tu mohla rozepsat o stovce knih) bych nechtěla opomenout Psí poslání. Až do nedávných let jsem měla ráda spíš kočky kvůli nepříjemným setkání se psy v dětství. Ať už to bylo pokousání od babiččinýho psa nebo povalení na zem od bernskýho salašnickýho. Potom ale k nám do rodiny přibyla fenka Jessie, která bohužel v jednom roce zemřela. Bylo nám smutno, takže teď máme skoro tříletou fenku Nelly stejné rasy (jack russell teriér). Do toho si brácha nedávno pořídil fenku staforda a já k těm psům nějak přilnula. A završit to všechno tím, že narazím na knížku jako je Psí poslání, byla prostě dokonalost. Propojení vtipu (díky tomu, že to celé vypráví pes), a toho, co pro lidi čtyřnozí kamarádi znamenají, mi přijde jako dost geniální nápad. Zasmějete se, ale taky ukápne slza. Teď čtu druhý díl a jsem vděčná, že tenhle příběh ovlivnil a změnil ten můj.

Na závěr bych chtěla uvést několik citátů, které mi visí v pokoji na nástěnce. 

- "I believe something very magical can happen when you read a good book." (J. K. Rowling)

- "A book is a magical thing that lets you travel to far-away placey without ever leaving your chair." (Katrina Mayer)

- "I love books. I love that moment when you open one and sink into it, you can escape from the worlf into a story that's way more interesting than yours will ever be." (Elizabeth Scott)

- "Books give a soul to the universe, wings to the mind, flight to the imagination and life to everything."

- "A reader lives a thousand lives before he dies. The man who never reads lives only one."

- "Books are uniquely portable magic." (Stephen King)

- "You can't buy happiness. But you can buy books. And that's kind of the same."

- "A book is a gift you can open again and again." (Garrison Keillor)

2 komentáře:

  1. Víc takových článků!! :)))) A třeba i na jiný téma, miluju číst tvoje články.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já miluju číst tvoje komentáře :D Když mi dáš knižní témata, nevidím v tom problém :D

      Vymazat

Děkuji za každý komentář!