neděle 31. prosince 2017

13 REASONS WHY (Jay Asher)

Jsem hodně ráda, že se mi ještě letos podařilo přečíst nějakou knihu taky v angličtině a musím říct, že vůbec nelituju toho, že jsem si ji nekoupila v češtině. Dost rozhodující bylo to, že se mi česká verze přebalu prostě nelíbí, ale nejvíc mě přesvědčilo to, že už několik let mi přijde angličtina na emotivní vyjádření lepší než čeština. Nevím proč a nedokážu to úplně vysvětlit, ale je to jednoznačně důvod, proč se mi kniha líbila ještě víc.

Myslím, že nemusím představovat, o co jde, každý o tom už asi slyšel (protože u mě je všechno opožděně). Takže jen ve stručnosti, vyprávění je přenecháno na Claye Jensena, který jednoho dne doma na verandě najde zabalenou krabici od bot, ve které je 7 kazet, ze kterých se má dozvědět 13 důvodů, proč jeho spolužačka Hannah Baker spáchala sebevraždu. A on má být jedním z nich.

Po celou dobu na mě ze stránek přímo dýchala pochmurná atmosféra a četla jsem se soucitem jak ke Clayovi, tak k Hanně. Pořád jsem si přála, aby někdo udělal něco, aby se Hannah nezabila, i když jsem prostě věděla, že se zabila. Proto mi bylo dost líto Claye, který to měl úplně stejně. Vůbec si neumím představit, že bych takhle poslouchala někoho, koho jsem znala a věděla, že je to jakýsi hlas ze záhrobí.

Kniha neskrývá nějaké překvapivé zvraty, ale nutí vás číst dál, protože musíte zjistit, co všechno se jí přihodilo a hlavně proč je na seznamu třinácti lidí i Clay. Já sama ji přečetla za dva týdny, což je na mě dost dobré skóre a vím, že jsou lidi, kteří ji měli za den. Překvapilo mě, že anglicky psanou knihu jsem četla rychleji než českou. A jak už jsem zmínila výš, angličtina hodně přispívala tomu, jak má na čtenáře působit celý příběh. Hodně se mi líbilo, jak se Clay potuluje v noci po městě a poslouchá hlas dívky, která s ním na světě už není a vlastně si přijde celkově sám.

Myslím si, že česká verze se ke mně nedostane, ale anglickou si možná někdy přečtu znova. Na Ten, kdo stojí v koutě rozhodně nemá, ale v mojí knihovně bude patřit k oblíbenějším kouskům (už proto, že něco k zamyšlení, něco smutného nebo něco hlubokého mi zní v angličtině líp). Na druhou stranu mám radši detektivky nebo thrillery, které mají napínavou zápletku. Tady stejně už víte, že se Hannah zabila...

Co se týče seriálu, já v létě viděla asi tři díly a docela se mi to zalíbilo, takže jsem si sehnala knihu a možná doženu seriál.

70%

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář!